Gemeentebestuur Knokke-Heist zet in op transparantie en inspraak bij nieuw afvalbeleid

Op dinsdag 10 februari 2026 organiseerde het gemeentebestuur van Knokke-Heist een inspraakavond met alle gemeentelijke adviesraden over het toekomstige afvalbeleid. Met deze overlegavond wil het bestuur duidelijk maken dat het nieuwe afvalbeleid, waarvan de invoering voorzien is vanaf 1 januari 2027, in nauwe samenwerking met inwoners, adviesraden en betrokken partners tot stand komt. In 2026 verandert er voor inwoners dan ook niets aan de huidige manier van afvalinzameling.

Net zoals andere lokale besturen is Knokke-Heist door de Vlaamse regelgeving verplicht om groente-, fruit- en tuinafval (GFT) uit de restafvalzak te halen en over te schakelen op een huis-aan-huisophaling van GFT. Achter de schermen wordt momenteel volop gewerkt aan de uitwerking van dit nieuwe afvalbeleid. In die context hecht het gemeentebestuur veel belang aan het betrekken van de verschillende adviesraden en het inwinnen van hun feedback tijdens de verdere vormgeving van het beleid.

Deze manier van transparant communiceren en actief inzetten op participatie is één van de speerpunten van de huidige bestuursploeg. In het meerjarenplan ‘Samen naar M.O.R.G.E.N’ werd hier zelfs een volwaardige pijler aan gewijd. Door advies te vragen en samen in dialoog te gaan, wil het gemeentebestuur tot een gedragen en toekomstgericht afvalbeleid komen.

Wat verandert er?

Knokke-Heist schakelt over naar een nieuwe manier van afvalinzameling. De klassieke witte restafvalzak verdwijnt en maakt plaats voor restafvalcontainers en GFT-containers met een DifTar-systeem (gedifferentieerd tarief). Dat betekent dat inwoners, tweedeverblijvers en ondernemers voortaan uitsluitend betalen voor het afval dat zij effectief aanbieden.

Met dit systeem wil Knokke-Heist van de nieuwe, verplichte regelgeving een positieve hefboom maken. Veel gemeenten gingen ons al succesvol voor. Met een duurzaam afvalbeleid wil de gemeente de hoeveelheid restafval terugdringen van 264 kg naar de doelstelling van 181 kg per inwoner per jaar die door OVAM tegen 2030 wordt opgelegd. Tegelijkertijd pakt de gemeente het zwerfvuil en de meeuwenoverlast aan, om op langere termijn bij te dragen aan de leefkwaliteit van iedereen die in Knokke-Heist woont, werkt of verblijft.

De invoering van het nieuwe afvalbeleid is voorzien op 1 januari 2027. Bij de uitwerking wordt rekening gehouden met de ervaringen en goede werkwijzen van andere gemeenten om het beleid doordacht uit te rollen. Veel gemeenten en intercommunales gingen Knokke-Heist immers al voor bij de implementatie van het DifTar-systeem.

Adviesraden blijven betrokken

Tijdens het overlegmoment van 10 februari 2026 kregen de adviesraden de kans om hun visie te geven op concrete onderdelen van het nieuwe afvalbeleid. De adviesraden hebben bovendien nog een bijkomende maand de tijd om aanvullende opmerkingen of aandachtspunten aan het gemeentebestuur over te maken.

Deze adviezen vormen een waardevolle basis voor het verdere traject van het gemeentebestuur en AGSO Knokke-Heist, bevoegd voor het afvalbeheer, in overleg met mogelijke afvalophalers.

Verdere communicatie volgt

Na de zomer van 2026 volgt uitgebreide communicatie naar de volledige Knokke-Heistse bevolking. Tegen dan zal ook de afvalophaler bekend zijn en wordt de praktische uitwerking van het nieuwe afvalbeleid duidelijker.

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
Knokke-Heist geeft buitenschoolse opvang een BOOST vanaf schooljaar 2026-2027
De buitenschoolse opvang in Knokke-Heist krijgt vanaf het schooljaar 2026-2027 een nieuwe naam en een vernieuwde invulling. Onder de noemer BOOST wordt de opvang voor en na school voortaan georganiseerd door vzw Kinderopvang De Duinhuisjes, een ervaren en vertrouwde partner in de regio.
pers.knokke-heist.be
Website preview
Knokke-Heist verwelkomt opnieuw de Zoute Grand Prix Car Week
Vernieuwde aanpak en extra spreiding voor maximaal comfort voor inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers
pers.knokke-heist.be
Website preview
Persstatement: Knokke-Heist buigt zich over uitspraak Gentse hof van beroep
Het Gentse Hof van Beroep heeft zich heden uitgesproken over de belasting op de tweede verblijven van de gemeente Knokke-Heist. Het betreft uitspraken in dossiers die reeds sinds 2022 hangende waren en die gebaseerd zijn op het gemeentelijk reglement van toepassing voor de periode 2020-2025. De gemeente voelt zich in dit kader nog steeds gesterkt door het arrest van het Hof van Cassatie van januari 2026, waarbij een arrest van het Hof van Beroep werd vernietigd en waarin de juridische grondslag van de belasting werd bevestigd.
pers.knokke-heist.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Knokke-Heist

Knokke-Heist is een dynamische kustgemeente waar wonen, werken en ontspannen harmonieus samenkomen. Met haar uitgestrekte stranden, levendige winkelstraten, culinaire rijkdom en bloeiende kunst- en ondernemersscene biedt Knokke-Heist een inspirerende omgeving voor inwoners, bezoekers en bedrijven. De gemeente combineert een hoge levenskwaliteit met sterke economische troeven en zet zich dagelijks, samen met meer dan 500 medewerkers, in voor een duurzame, aantrekkelijke en toekomstgerichte gemeenschap.

Neem contact op met

Zeedijk‑Knokke 660 8300 Knokke-Heist

+32 50 63 03 90

communicatie@knokke-heist.be

www.knokke-heist.be